Et inkluderende barnehagemiljø - Mobbing

Alle barn har rett til et trygt og godt barnehagemiljø Strand kommune samarbeider med mobbeombudet for Rogaland fylkeskommune. Det betyr at alle innbyggere kan benytte seg av mobbeombudets tjenester. Mobbeombudet skal støtte og veilede barn, elever og foreldre i saker som gjelder beskyttelse mot mobbing og å skape et bedre barnehage- og skolemiljø. Mobbeombudet er et tilbud til barn, unge og foreldre som opplever utfordringer som mobbing, krenkelser og dårlig skolemiljø.

Kapittel Vlll i barnehageloven skal sikre alle barn et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. Loven krever at barnehagen skal jobbe systematisk for å forebygge mobbing og annen krenkende oppførsel.

Barnehagen har utarbeidet egen plan for inkludering og mobbing: Et inkluderende barnehagemiljø -Rødlandsmyrå barnehage Handlingsplan

Mobbeombudet i Rogaland heter Marit Nygård Roth

Oppgavene til mobbeombudet:

• Støtte og veilede barn, elever og foresatte i saker om psykososialt miljø
  • Jobbe forbyggende med informasjon og opplæring til barn, elever og foresatte
  • Skape dialog og bidra til god tverrfaglig oppfølging, også etter at saker er håndtert
  • Bidra til dokumentasjon og erfaringsdeling i fylket og nasjonalt
  • Samarbeide med barn og unge, samt aktører som arbeider med barn og ungdom på ulike nivåer
  • Være en informasjonsressurs og rettleder for tilsatte i barnehage og skole

Telefon 51922438 / 454 45989

e-post: marit.nygaard.roth@rogfk.no