Jeg vil vite

Alle barn har rett til en trygg oppvekst uten vold, trusler eller seksuelle overgrep. I Norge betyr det at det ikke er lov til å slå eller gjøre barn noe vondt med vilje. Strand kommune har fra høsten 2017 besøkt alle barnehagene i kommunen, der de gjennomgår med førskolebarna hva vold og seksuelle overgrep er.

Personalet i barnenehagen deltar sammen med SLT-koordinator og en representant fra barneverntjenesten.  Opplæringsverktøyet «Jeg vil vite» blir benyttet. Vektøyet er utarbeidet av Stine Sofie Stiftelsen, til å ha samtaler med barna. Målene er:

-      Barna skal vite hva vold og overgrep er etter en samtale

-      Barna skal vite hvor de kan si i fra dersom de tenger hjelp

-      Barna skal forstå at det aldri er deres skyld når voksne utsetter dem for vold eller overgrep

-      Barna skal kunne nummeret til Alarmtelefonen 116 111

Mer informasjon finner dere på nettsiden http://jegvilvite.no

I Rammeplanen for barnehagen, innhold og oppgaver under fagområdet kropp, bevegelse, mat og helse legges det vekt på at barna skal få kjennskap til menneskekroppen. De skal bli trygge på egen kropp, få en positiv oppfatning av seg selv og bli kjent med egne følelser. Vi skal bidra til at barna utvikler et bevisst forhold til retten til å bestemme over egen kropp og respekt for andres grenser (Rammeplanen, 2017).

Mer om hvordan vi i Rødlandsmyrå jobber med temaet: Barn og seksualitet -21

Barnehagen har deltatt i undervisningsprogammet "Stine Sofie Barnehagepakke - Barnas verneombud". Dette er et opplæringsrpgram som skal gjøre barnehageansatte bedre rustet til å avdekke vold og overgrep mot barn så tidlig som mulig.